Ο Θοδωρής Τζανέτος είναι o 30χρονος Έλληνας της NASA που έφτιαξε το «ελικόπτερο» για τον Άρη. Tο «Ingenuity» είναι ένα µμικρό ελικόπτερο σε µμέγεθος µπάλας σόφτµπολ.
«Ο βασικός στόχος της “Ευφυΐας” (Ingenuity) είναι να αποδείξουμε ότι μπορούμε να πετάξουμε στον Άρη. Θέλουμε να κάνουμε την υπέρβαση, όπως έκαναν οι αδελφοί Ράιτ με την πρώτη πτήση τους εδώ στη Γη, που άνοιξε το δρόμο και οδήγησε στην αεροναυτική έκρηξη που ακολούθησε.
Ο πραγματικός όμως κρυμμένος θησαυρός θα είναι τα μηχανολογικά δεδομένα. Η «Ευφυΐα» θα στείλει πίσω στη Γη τεράστιο αριθμό στοιχείων και δεδομένων, επιταχυνσιόμετρα, γυροσκόπια και άλλα. Όλα αυτά εμείς εδώ στη Γη θα τα δούμε και θα τα αναλύσουμε και θα τα συγκρίνουμε. Θα συγκρίνουμε τις πραγματικές συνθήκες στον Άρη με τα μοντέλα που είχαμε έως σήμερα και θα τα χρησιμοποιήσουμε για να ενημερώσουμε τις μελλοντικές αποστολές για τον «κόκκινο πλανήτη».
“Είναι έμπνευση και τιμή για μένα, ειδικά όταν έχω την οικογένεια μου στην Ηλιούπολη, στην Αθήνα, να με εμψυχώνει. Είναι μεγάλη η στήριξή τους και το ενδιαφέρον της ελληνικής κοινότητας για όσα κάνουμε εδώ στη NASA, για την αποστολή μας και για όσα προσπαθούμε να πετύχουμε για την ανθρωπότητα.”
Οι δυσκολίες στον Άρη
«Η μεγαλύτερη δυσκολία είναι ο ίδιος ο Άρης, η ατμόσφαιρα του είναι πολύ αραιή, έχει το 1% της πυκνότητας της Γης και γι αυτό το ελικόπτερο πρέπει να είναι πολύ πολύ ελαφρύ, 1,8 κιλά είναι ολόκληρο το ελικόπτερο, συνεπώς είναι εξαιρετικά ελαφρύ. Επίσης, πρέπει οι έλικες να γυρίζουν πολύ πολύ γρήγορα, οι έλικες της «Ευφυΐας» γυρίζουν με 2500 στροφές το λεπτό, μόνο και μόνο για να υπάρχει η δυνατότητα να σηκωθεί από το έδαφος.
Όπως καταλαβαίνετε, υπάρχουν δυσκολίες μηχανολογικού χαρακτήρα, αλλά υπάρχουν και δυσκολίες που έχουν να κάνουν με το περιβάλλον, με τις θερμοκρασίες στον Άρη. Ο Άρης είναι ένας εξαιρετικά παγωμένος πλανήτης και γι’ αυτόν τον λόγο και επειδή το όχημά μας είναι απομονωμένο πρέπει να καταναλώνει την ενέργεια από τις δικές του μπαταρίες για να κρατηθεί ζεστό μέσα στην νύχτα, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι δεν θα παγώσει.

Πρόκειται για μια εξαιρετικά περίπλοκη κατάσταση, που κατέστησε και τον ενεργειακό σχεδιασμό του δύσκολο για να μπορέσει να επιβιώσει στις νυχτερινές θερμοκρασίες.
Και τέλος, η τρίτη μεγάλη δυσκολία έχει να κάνει με την αυτονομία του οχήματος. Επειδή ο Άρης είναι τόσο μακριά δεν μπορούμε να το τηλεκατευθύνουμε, δεν μπορούμε να έχουμε έναν άνθρωπο σε ένα σύστημα υπολογιστή στη Γη να βλέπει ποια προβλήματα προκύπτουν και να τα αντιμετωπίζει. Το “μωρό” είναι τελείως μόνο του.
Στη NASA επικρατεί μεγάλη αισιοδοξία όμως, όπως λένε: Ακόμη κι αν η «Ευφυΐα» δεν τα καταφέρει αυτή την φορά, η ανθρώπινη γνώση θα έχει πάει ήδη ένα τεράστιο βήμα παραπέρα.
Ο Θοδωρής Τζανέτος, γεννηµένος στη Νέα Υόρκη και µε καταγωγή από Σπάρτη και Αµοργό.